Mette Vinther Larsen fortsætter som institutleder på AAU Business School

Published online: 27.06.2024

Mette Vinther Larsen Continues as Head of Department at AAU Business School

Dekan Rasmus Antoft på Det Samfundsvidenskabelige og Humanistiske Fakultet har udnævnt den tidligere konstituerede institutleder til at stå i spidsen for AAUBS de kommende fire år.

Mette Vinther Larsen fortsætter som institutleder på AAU Business School

Published online: 27.06.2024

Mette Vinther Larsen Continues as Head of Department at AAU Business School

Af Torben Haugaard Jensen, AAU Kommunikation og Public Affairs

Et godt strategisk overblik og de rette akademiske og ledelsesmæssige værdier.

Det er nogle af de kvaliteter, som dekan Rasmus Antoft fremhæver ved Mette Vinther Larsen i sin udnævnelse af den erfarne professor MSO til ny institutleder på AAU Business School.

Mette besidder de rette kompetencer og ambitioner til at videreføre arbejdet med AAUBS.

Dekan Rasmus Antoft

Mette Vinther Larsen har været konstitueret institutleder på AAUBS siden august 2023, og dekanen ser frem til at fortsætte samarbejdet med hende som en fast del af fakultetsledelsen på SSH.

”Mette besidder de rette kompetencer og ambitioner til at videreføre arbejdet med AAUBS herunder at sikre stærke erhvervsøkonomiske uddannelser og forskning af høj kvalitet samt styrke samarbejdet med erhvervslivet. Samtidig har hun de rette akademiske og ledelsesmæssige værdier til at skabe den nødvendige faglige og kollegiale interne integration på AAUBS,” siger dekan Rasmus Antoft.

Fokus på økonomi og akkreditering

Mette Vinther Larsen glæder sig til at videreføre arbejdet som institutleder for AAU Business School i tæt samspil med SSH-fakultetet og resten af Aalborg Universitet.

Hendes topprioritet bliver at sikre en fortsat ansvarlig økonomi og organisering, så AAUBS kan blive ved med at udvikle sig i en positiv retning.

Derudover vil hun lægge kræfter i processen med at få AAUBS akkrediteret som en business school.

”Jeg tager udnævnelsen som en anerkendelse af vores arbejde de sidste ti måneder med at få tingene tilbage på rette kurs med støtte fra dekanatet. Vi er ikke i mål med alt, så vi fastholder vores fokus. Kriseledelse har fyldt en del i hverdagen, men nu er der plads til at arbejde mere strategisk med AAUBS,” siger Mette Vinther Larsen.

Strategi skal skabe værdi

En anden af Mette Vinther Larsens hovedopgaver er at skabe den rigtige strategi, som skal sørge for, at AAUBS bliver ved med at skabe værdi for AAU og i regionen, nationalt og internationalt.

Det bliver en konstant balancegang at sikre både regional relevans og international impact inden for uddannelse, forskning og samarbejde med eksterne relationer. Men hun mener, at AAUBS har en unik styrkeposition, som gør det muligt at nå målet.

”Vi er en del af et universitet, som kan noget særligt i forhold til PBL og tværfagligt samarbejde. Vi er kendte for at turde at gå ad nye veje, når vi tror på, at det skaber positiv værdi. AAUBS skal være med til at forme det nye normale, som vil karakterisere universiteter og business schools fremadrettet,” siger Mette Vinther Larsen.

Trivsel er afgørende

Trivsel blandt de ansatte på AAU Business School ligger også Mette Vinther Larsen meget på sinde. Og hun vil bestræbe sig på fortsat at øge trivslen blandt sine kolleger, fordi det er afgørende for udviklingen af både AAUBS og den enkelte medarbejder.

”Jeg vil arbejde for, at vi er et sted, hvor vi lytter til og er nysgerrige på hinanden. Vi skal være trygge ved at stille de nødvendige spørgsmål, være kritiske og refleksive og støtte op om hinanden,” siger Mette Vinther Larsen.